2014. május 26., hétfő

Kovászos uborka.

Egy fiatalnak, aki jártas a konyhában, nem csak sütni - főzni illik, hanem tisztába kell lenni egyéb fortélyokkal is. Ezek egyike a kovászolás, ami a legegyszerűbb tartósítási módok közé tartozik. Magyarországon, talán a legismertebb kovászolt finomság, a kovászos uborka. Szinte mindenhez fogyasztható, de akár önállóan is be lehet nyomni belőle pár darabot. 
Majd minden zöldségféle kovászolható, ami cukrot tartalmaz. Így, kis gyakorlattal, nem csak uborkát, hanem cukkinit, padlizsánt, patisszont, tököt, sárgarépát, karfiolt, zöld paradicsomot, dinnyehéjat, és más zöldségeket is kovászolhatunk. Most van a szezonja, mert elérhető áron kaphatunk már uborkát, és a kovászoláshoz elengedhetetlen meleg idő is segítségünkre van. A kovászoláshoz szükség van még keményítőre. Ezt száraz kenyérből, esetleg krumpliból nyerhetjük. A tejsavas erjedés, ha beindul, és jó az idő, pár nap alatt "megérik" az üvegünk tartalma, ami megfelelő tárolással hűtőben több napig eláll, ha jól elzárjuk. Ha nem, akkor pár nap alatt, biztosan nyoma vész.
Többször kipróbált, biztos receptemet írom le, amit szinte lehetetlen elrontani.
5 literes üveghez szükség van 2,6 kg. fürtös uborkára, 1 csokor kaporra, 3 - 5 gerezd fokhagymára, 2 kanál sóra, és annyi meleg ( nem forró) vízre, amennyi az üvegbe belefér. Az üveg tetejére kenyeret tegyünk. Krumplival is beindíthatjuk az erjedést, amit előtte szeletekre vágunk, az üveg aljára, közepére, és tetejére is teszünk belőle. A krumplival kovászolt uborka leve kevésbé zavaros, akár ivóléként is fogyasztható hűtve.
Tapasztalatom szerint, az így kovászolt ubi, hosszabb ideig eláll, bár pontosan nem tudtam lemérni meddig, mert mindig elfogyott, mielőtt romlásnak indult volna.
Az uborkákat jól megmossuk, végeit levágjuk, majd hosszában, mindkét végét bevágjuk. Az üvegbe szépen sorakoztatva berakjuk, közé kaprot, néhány fokhagymagerezdet teszünk, esetleg kevés csípős zöld paprikát, vagy csilit, de tehetünk hozzá ízlés szerint 1 fej lilahagymát is. A sót, mielőtt vízzel felöntenénk szórjuk a tetejére. Általános szabály, hogy minden liter vízhez 1 evőkanál só kell, tehát ha kisebb mennyiségben készítjük, ez tartsuk szem előtt. Az öt literes üvegbe két evőkanálnyi só kell. A tetejére tegyük a kenyeret, amit gézbe csomagolunk. Így könnyen kiemelhető 3 - 4 nap múltán, amikor kész a kovászos uborkánk.
Mint írtam, szinte minden kovászolható, így minden további magyarázat nélkül, néhány képet csatolok korábbi műveimből.


Egyszerű, kovászos uborka.



Kovászolt cukkini hagymával, sárgarépával.



Kovászolt karfiol uborkával, sárgarépával, csípősen.


Kovászolás krumplival.



11 megjegyzés:

  1. Nagyon jól néznek ki és biztosan nagyon finomak is! :) Kipróbálom :) Köszi! :)

    VálaszTörlés
  2. Guszti,csak hiányzik mellöle a házi csípős Kolbász,Kenyér.De nagyon étvágy gerjesztő.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem fog hiányozni mellőle, de a paprikás krumpli sem, mert a hétvégi vendégeknek készült.

      Törlés
  3. Megjegyzés: a sót először a vízbe tegyük, hogy jól olvadjon és keveredjen el, én egy csapot evőkanállal több sót tennék bele. A kenyeret gézbe vagy vászonba teszem és akkor egybe kilehet emelni és nem gusztustalankodik az üvegben. Fokhagymát egy közepes egész fejet nyugodtan belelehet tenni. Mikor leszűrjük én müa. fedeles dobozba teszem lezárom, és beteszem a hűtőbe, 2 hónapig is eláll. Valóban a jó kolbász vagy egy kis sült hús zsiros kenyér kiváló hozzá. Bocsánat a kiegészítésért de már 50 éve kovászolok és sok mindent kipróbáltam. Még annyit ha jó meleg nyár van és napos helyen van akkor a 2 nap este leveszem róla a kenyeret és még 1 napig hagyom a napon.

    VálaszTörlés
  4. Én szoktam beletenni egészborsot és tormát. Nagyon szeretem, hamar elfogy. Cukrosoknak nagyon ajánlom, mert leviszi nagyon a cukorszintet.

    VálaszTörlés
  5. Nagyon finom lehet, kevés eltéréssel , hasonló az én receptem is . Szeretném közzétenni, hogy én télre is elszoktam tenni, most fogyott el húsvétkor a tavalyi ubim!
    Amikor már"kész"-nek nyilvánítom, beteszem a hűtőbe néhány órára.majd kiszedem egy tálba az ubikat, a levét többszörös rétegű gézen átszűröm, egyszer felforralom . Az uborkákat a végleges, tiszte üvegekbe átteszem, langyosan ráöntöm a levet úgy, hogy ellepje! a tetejére celofánt arra késhegynyi szalicilt, majd megint celofánt és lecsavarom! egy-két napra beteszem a hűtőbe, majd a végleges helyére.Macerás, de megéri ! A nagy üvegnyi ubikat kisebbekbe rakom szét télre, könnyebben kezelhető és kevésbé romlik meg, mert eteti magát !!!
    Jó étvágyat!

    VálaszTörlés
  6. Én 2 szál borsika füvet (csombort) is teszek bele.Forrásban lévő vizben feloldom a sót. 1l/4dkg A forró vizet öntöm az uborkára, így nem puhul meg. Természetesen kaprot és foghagymát is kell bele. Ha kész leszűrt saját levében irány a hűtő. Csak a házi kenyér jó rá

    VálaszTörlés
  7. István, érdeklődni szeretnék, hogy egy 5 literes üveghez, mennyi krumplit kell használni. Valamint azt is szeretném megkérdezni, hogy meg kell-e pucolni a krumplit. (A képen úgy látom, hogy nincs megpucolva...

    Zsolt

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem kell megpucolni, csak jól megmosni. Én 3 krumplit szoktam szeletelve beletenni. Aljára, közepére, és a tetejére is. Ezen a linken bővebben írtam a kovászolásról: http://gasztropajtikiskertje.blogspot.hu/2013/05/a-kovaszolasrol-kezdoknek-es-haladoknak.html

      Törlés
  8. Én már nem mai háziasszony vagyok ,mégis nagyon jónak találom.Köszönöm a megosztást.

    VálaszTörlés