2014. július 21., hétfő

Marhapörkölt, ... a világhírű.



A pörkölt világhíres magyar étel, viszont tőlünk nyugatabbra gulash névvel illetik. Ha tehát valahol meglátod nyaralás során a "gulash" szót egy étterem kínálatában, fogadd fenntartással! Ne számíts magyaros ízekre, mert a külföldi Magyar éttermek ugyanúgy szocializálódtak a helyi igényekhez, mint a nálunk lévő kínai kifőzdék a mi ízvilágunkhoz.
Több, mint tíz éve egy Németországi vendégségben, viszonzásul a helyiek kedvességéért, a záróvacsorát én készítettem. Mit gondoltok mit? Talált! 
Összecsukható bográcsom ugyan nem volt nálam, sem a kihúzható állvány, de ugyanúgy meg lehet csinálni nagyobb fazékban. Ráadásul házigazdánknak kitűnő vasfazeka volt, aminél jobbat el sem tudtam volna képzelni, ennek az ételnek az elkészítésére. Szerencsére náluk is lehetett kapni marhalábszárt, ami a legjobb a pörkölt elkészítésére. A marhahúsok közül még a nyak tökéletes a pörihez, a többi drágább hús, túl száraz ehhez. A helyi hentes, aki nem mellesleg a Polgármester feladatát is ellátta, mikor megtudta mi készül, tökéletes alapanyagot biztosított. Saját tenyésztésűt, mert a környék híres most is marhatartásáról.
Igaz, elvárta, hogy Ő is megkóstolhassa, tehát vendéglátóimnak apró bonyodalmat okoztam, mert szó szerint meghívatta magát a Polgármester Úr. Igaz, kitűnő bort hozott.
Ugyanúgy kezdtem hozzá mint itthon. Feldaraboltam a húst, ( a hentes felajánlotta, de én szerettem volna ezt is saját ízlésem szerint csinálni.) A hagymát, fokhagymát feldaraboltam, illetve összezúztam, a zöldpaprikát, paradicsomot előkészítettem.
Az őrölt pirospaprikától féltem, mert amit ajándékba vittem, nem volt szívem elkérni, így a helyi szupermarketben spanyol paprikát, és kevés szintén spanyol, füstölt paprikát vettem. Nem bántam meg! Persze, itthon kitűnő kalocsai házi paprikát használok, így nincs gond. Mivel akkor, sajnos nem volt alkalmam megörökíteni munkámat, egy néhány hónapja, bográcsban készített marhapörköltem képeit mutatom meg. Ez természetesen nagyobb mennyiségben készült, hiszen 5 kiló húst főztem meg, de mégis a kisebb adag hozzávalóit láthatjátok a következőkben. Ez fazékban, lábosban is készülhet.


Jön a szokásos bevásárlólista:

2 kg. marhalábszár,
1/2 kg. vöröshagyma,
5 gerezd fokhagyma,
2 db. nagyobb paradicsom,
3 db. zöldpaprika,
1 kávéskanál köménymag,
15 dkg. füstölt szalonna, vagy 1 kanál zsír, esetleg étolaj.
só,
őrölt pirospaprika,
1 dl száraz vörösbor (ennyi a pörkölthöz, az üveg további tartalma a szakácsnak)


A marhahúst 3x3 cm.-es kockákra vágtam, a hagymát, fokhagymát apróra. A paprikát, paradicsomot is apró kockákra vágtam. A füstölt szalonnát felkockáztam, majd az edényt melegítve beletettem. (nem a forró edénybe, mert könnyen megéghet) Ha nincs szalonna, akkor zsírt, vagy olajat használjunk. A szalonnából kisült zsiradékon a hagymát megdinszteltem, és megsóztam. A köménymagot, az apróra vágott fokhagymát is beletettem, valamint a húst is.

A húst fehéredésig pirítottam, ezután a paradicsomot, és a zöldpaprikát is hozzátettem. Megvártam, hogy levet engedjen. Fedőt téve rá főztem kb. 2 óráig, időnként megkavarva. Egy idő után az elfőtt húslevet kevés vízzel pótoltam, vigyázva, hogy ne legyen híg a pörkölt szaftja. Amikor úgy éreztem, hamarosan megfő a hús, elkevertem az őrölt paprikát kevés vörösborban, majd kevés főzőlével hígítottam, és visszatöltöttem az edénybe. Amikor újra felforrt, kész volt a pöri.
Közben megtisztítottam 3 kiló krumplit, azokat hasábokra vágtam, és sós, köménymagos vízben megfőztem.  Főtt krumplival tálaltam. a mellé adható köretek változatosak. Nagyon finom galuskával, tarhonyával, de akár főtt tésztával is. Lényeg, hogy a finom, sűrű szaftot legyen, ami hordozza, és közvetítse szánkba. Oda  való!


Úgy érzem, nem csak udvariasságból magasztalták nagyra főztömet. A németek is szeretnek jót enni. Ezt többször tapasztaltam már, mert itthon is sokat főztem már német vendégeknek.
Ennek, a hagyományos magyar ételnek, mindenhol nagy sikere van. A lakodalmak főfogása is többnyire ez. Életemben, (pedig elég sok lagziban megfordultam már) egyetlen lakodalom volt, ahol nem ez volt a főkaja. 
Én is kipróbáltam már a rigmusokat, de barátom, hivatásos vőfély. Ő így vezeti fel a pörköltöt: "Ismét visszatértem, nemsokára, és oly ételt hoztam, mely első az étkek sorába.  Ezért az étekért nagy próbát tettem.  Egy szilaj bikával, hat napig verekedtem.  Megfogtam, legyőztem, majd gyorsan megfőztem.  Látják kedves vendégek ez lett belőle, egyék bátran, bajuk nem lesz tőle.  Szedjenek bátran, ne sajnálják a gazdát, vegyen az Trabantot, ne pediglen Mazdát!"

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése