2014. szeptember 1., hétfő

Lecsó minden formában.

Javában benne vagyunk a lecsószezonban, hiszen a hozzávalók ára mélyponton van. 
A lecsót világszerte ismerik, és készítik kis különbségekkel. A három fő hozzávaló viszont mindegyik változatában szerepel. 



Hagyma, paprika, paradicsom nélkül nincs lecsó. Ezek mellett mások is kerülhetnek hozzá, amik jellegzetessé teszik más népek lecsóit. Hazánkban, szalonna, kolbászfélék, tojás, gomba, tarhonya, rizs, bab, tejföl, krumpli is kerülhet a lecsóba. A franciák ratatouillenak hívják, és többféle zöldséget használnak. Érdekes, hogy a nemzetközi köztudatba, csak a 60-as években került lecsó a név, az exportált, rengeteg üveg konzerv lecsó által. Így a konzerv miatt, akár egész évben élvezhetjük, de mikor itt a friss, akkor inkább azt használjuk.
Hazánkban a lecsót úgy készítjük, hogy olajon, zsíron, vagy jobb esetben füstölt szalonna kisütött zsírján a karikára, vagy félkarikára vágott hagymát megdinszteljük, majd hozzáadjuk a paradicsomot, és a paprikát. Ez megint többféleképpen történhet. Van, aki meghámozza a paradicsomot. Magam is így csinálom időnként. A paradicsom héja ugyanis nem fő meg, ráadásul emészthetetlen is. Ha leválasztom a héját, akkor nem kerül tányérunkba a felpöndörödött paradicsomhéj. Meghámozni igen könnyű. A kicsumázott paradicsomokat a tetején kereszt alakban bevágjuk, majd rövid időre (1 perc) forró vízbe mártjuk. Utána rögtön hideg vízbe tesszük, és a héja könnyen lehúzható róla. Ezt aztán a hagyma után rögtön tehetjük a lecsóba. Van aki a karikára vágott lecsópaprikát is a paradicsommal együtt teszi fel főni. Én kicsivel később. Családom jobban szereti, ha a paprika kissé roppanós marad, nem fő szét. Így ha én főzök, akkor a paprika, viszonylag rövid ideig van a serpenyőben, vagy lábosban. Én így szeretem!




Legutóbb Török lecsót készítettem, amit menemennek neveznek. Ebben tojás, és fokhagyma is van az alap hozzávalókon kívül. A Bolgár gyuvecs, rizst, és padlizsánt is tartalmaz. A Francia ratatouille, cukkinit, padlizsánt, fokhagymát, olívaolajat, és petrezselyem, vagy koriander zöldet is.
A lecsót, lehet önmagában, köretként enni, vagy egyszerűen húsokkal, más zöldségekkel egyben sütve finomabbá tenni az ételt.
Elérkeztünk ahhoz a ponthoz, amikor már valamilyen recepttel is illik előrukkolnom! 
A napokban készített menemen receptje jön előbb.
A hozzávalókat 2 személyre adom meg.

1 nagy fej hagyma,
1 nagyobb paradicsom,
3 színes lecsópaprika, néhány szelet csípős paprika,
5 tojás (3 a lecsóhoz + 2 tükörtojás)
2 gerezd fokhagyma,
só, kevés bors.
fél deci száraz fehérbor.


Kevés olíva olajon a két tükörtojást megsütöttem, majd kivettem a serpenyőből. A félkarikára vágott hagymát a megmaradt olajon megdinszteltem, a fokhagymát is hozzáadtam, megsóztam, majd a paradicsomot is hozzáadtam. Apró szentségtörés, mert a Törökök biztosan nem tettek hozzá bort, én viszont fél decinyit raktam bele. (Allah elfordította a fejét) A paprika következett, és mikor kicsit megpuhult, az összekavart (nem felvert) tojások is hozzákerültek. Megborsoztam enyhén, és addig sütöttem, míg a tojás enyhén megszilárdult.

Mint a receptből is kitűnik, hihetetlenül egyszerű, finom étel a végeredmény.

Kedvenc alapanyagaim közé tartozik a csirke, ami szintén nagyon finom lecsóval egyben sütve. Ez is pofonegyszerű! Egy darabolt csirke kell hozzá, néhány fej hagyma, paradicsom, és paprika. Kevés sóval, őrölt borssal ízesítjük. Köretként kitűnő hozzá a krumplipüré, vagy a főtt rizs is. De fogyaszthatjuk friss, puha kenyérrel is. Így a lecsó, finom szaftját is kitunkolhatjuk.
Lássuk miből, és hogyan készíthetjük.


1 csirke darabolva,
3 -5 fej hagyma, (mindenkinek ízlésére bízom)
3 db. nagyobb paradicsom, (karikára vágva, esetleg előtte meghámozva)
5 db. lecsópaprika karikákra vágva,
só, őrölt bors, esetleg fokhagyma apróra vágva.
Tehető még hozzá petrezselyem zöld, de kakukkfű is.


A csirkét feldaraboljuk, megmossuk. Sütőtálba téve rákarikázzuk a hagymát, a paprikát, paradicsomot, sózzuk, borsozzuk. Így is tehetjük a sütőbe, de előtte össze is forgathatjuk a hozzávalókat. Fóliázzuk le, majd süssük először fólia alatt, majd a fóliát levéve. Vigyázzunk, a levét ne főzzük el teljesen. A csirke hamar megsül, fél óra alatt akár elkészülhet az ebéd. 

Minden további magyarázat nélkül, jöjjön néhány lecsós étel.


Babos lecsó, virslivel.
Tepsis, lecsós csirkecomb.

Lecsós csirkemáj.
Lecsós csirkemell csíkok.
Tojásos, virslis lecsó.
Rizses lecsó, roston sült tarjaszelettel.
Rozmaringos csülök, lecsós krumplival.
Peperonata, az Olasz lecsó. Fokhagymásan, olíva olajjal, petrezselyem zölddel, és bazsalikommal. Kevés őrölt bors is került rá.


Remélem, a fenti képek bizonyítják a lecsó sokszínűségét, és kedvet csináltak elkészítéséhez!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése