2014. június 11., szerda

Kolbászos, tördelős pogácsa.


Lehet, hogy nem a legegyszerűbb recepttel jelentkezek most. Egyetlen mentségem van rá, mégpedig az, hogy nektek készítettem. Nektek, fiataloknak, főiskolásoknak, egyetemistáknak, kezdőknek.
Lassan véget érnek a vizsgák, és Áron fiam, aki szintén fősulis, megkért, csináljak a búcsúzó évfolyamnak, valamilyen nasit. Most ők látják vendégül a végzősöket, jövőre őket búcsúztatják. 
Az utóbbi idők, legnépszerűbb, kolbásszal töltött pogácsa jellegű sütimet készítettem el, ami bőségesen elegendő lesz egy kisebb csapat vendégül látására is. Gondolom, lesz más is, de azért szurkolok, csak az üres tálcát hozza vissza fiam. Nekem ez lenne, a legnagyobb dicséret!
Mivel többször csináltam már, most csak elő kell kaparnom emlékeim bugyrából a pontos mennyiségeket, hogy nektek is legalább ennyire zökkenőmentes legyen, mint nekem a sütés.
Hozzávalók: 
1 kg finomliszt, (BL 55)
2 csomag instant porélesztő,
1 kis pohár tejföl, (140 g.)
2 csomag vaj, (2 x 125 g.) bármilyen zsiradékkal helyettesíthető, akár étolajjal, sertészsírral, margarinnal is.
1 kávéskanál só, 
1 mokkáskanál cukor,
kb. fél liter meleg víz
1 pár bármilyen szárazkolbász, (az olcsóbb is jó)
1 tojás a süti kenéséhez,
kevés só, és frissen őrölt bors.
Ha gondoljátok, készülhet finomliszt, és rétesliszt keverékéből is, amivel könnyebb kicsit dolgozni, de a mennyiségre ügyeljetek! A tészta hozzávalóit nagyobb dagasztótálban összekeveritek, és jól összegyúrjátok. Ha túl porózus, vizet, ha túl ragacsos, kevés lisztet szórjatok még hozzá. Most jön a legfontosabb rész! A dagasztás. Ha van dagasztógéped, dombon a tanya, ha nincs, addig kell gyúrni, míg a kezedtől el nem válik a tészta. Erre kb. 10 perc kell.
Most pedig nyugodtan csücsülj le egy órára, vagy csinálj valami más hasznosat, de előtte takard le a tálat egy konyharuhával, és hagyd, hogy legalább duplájára keljen. Ha véletlenül nem így lesz, akkor se ess kétségbe! Ezután válaszd legalább kétfelé a tésztát, és nyújtsd ki. Nem feltétlenül kell hozzá nyújtófa sem, mert én az utóbbi időben, csak kézzel lapogatom majdnem 1 cm-es vastagságúra. (most a nagyobb mennyiség miatt fát használtam, és nyújtódeszkát)
Lisztbe mártott borospohárral, jobb esetben, nagyobb méretű pogácsaszaggatóval egyforma korongokat vágok ki belőle. A maradékot újból összegyúrom, és kiszaggatom. A korongok közepébe félbevágott kolbászszeleteket teszek, amiket előtte megformálok, majd a széleit ráhajtva golyócskákat formálok belőle. Lehet mustárral is ízesíteni a kolbászdarabokat, de most nem éreztem szükségét. A golyókat úgy rakom a tepsibe, amire előtte sütőpapírt teszek, hogy a hajtás, (ahol összezártam) alulra kerüljön. Az én teflonos sütőformámba nem szükséges sütőpapír.
Most jön a trükk!!! Ha egymástól kicsit távolabb helyezem el őket, akkor valóban pogácsák lesznek belőlük, ha közel egymáshoz, (mivel a sütőben, még nőni fognak) egymáshoz sülnek, de könnyen szétválaszthatóak maradnak. Ezért hívom tördelősnek. A kolbászon kívül, mást is használhatsz! Virslit, napon szárított paradicsomot amivel rendkívül pikáns lett, de csinálhatod tepertővel, libatepertő darabokkal, vagy mással, ami eszedbe jut. Ez sós süti, de ha elég élénk a fantáziád, csinálhatsz édeset is. Meggyel, cseresznyével, más szezon jellegű gyümölcsökkel, de akkor inkább édes tésztát kell csinálnod. A tetejét felvert tojással megkened, majd nagyobb szemű sót teszel rá, és frissen őrölt  borsot. Ezt már csak apró díszítésnek szántam, de az ízén, illatán is javít! Már csak meg kell sütnöd sütőben, kb. 30 percig. Én alul felül, villanysütőben, kb. 200 fokon sütöttem.
Nem éreztétek azt az illatot, amit sütés közben én! És nem kóstoltátok meg a végeredményt, ami hihetetlenül finom lett.
Tudjátok mit?  Csináljátok meg Ti is!


Ennyit tudsz csinálni a leírt mennyiségből, 1500Ft.-ból.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése